
In de modewereld is een nieuw fenomeen aan de gang. Steeds vaker maken modehuizen hun maten kleiner zonder dit te vermelden. Waar voorheen de maat behorend bij maat L nu bij maat M hoort en maat M bij maat S. Dit kan een grote invloed hebben op mensen en hun onzekerheden.
Deze ontwikkeling is een gevolg van de steeds grotere druk die er door de maatschappij en modehuizen wordt gelegd om dunner te zijn. Dit is een enorm achterhaalt iets natuurlijk. We weten allemaal dat het ‘perfecte figuur’ van modellen een achterhaald beeld is. Toch blijft het in stand doordat modehuizen hier maar mondjesmaat iets in wijzigen. Hoewel kleinere maten voor sommige mensen misschien gunstig kan zijn, is het voor veel mensen schadelijk.
Veel mensen voelen zich onzeker over hun lichaam en hebben al moeite om kleding te vinden die hun past. Door de maten kleiner te maken, wordt dit proces alleen maar moeilijker. Mensen die al een minder goed zelfbeeld hebben, kunnen hierdoor nog onzekerder worden. Zeker wanneer hier niet over gecommuniceerd wordt door de merken zelf. Als je voorheen maat M droeg en je nu maat L moet dragen kan dit onzekerheden met zich mee brengen, maar bovenal twijfel. Zeker als er geen informatie over beschikbaar is.
Ook heeft het een negatief effect op de keuze van kleding voor mensen met een grotere maat. Doordat de maten kleiner worden, is er minder keuze voor mensen die niet precies in de maat vallen. Er worden tenslotte geen grotere maten gemaakt. Dit beperkt hun mogelijkheden en belemmert hen om te genieten van de modewereld.
Modehuizen moeten zich beseffen dat wat zij doen impact maakt. Je kan een t-shirt zien als een product, maar ook als iets waarmee iemand zich kan uiten, zich kan identificeren en bovenal waar iemand zich fijn in kan voelen. Het verkleinen van maten, zonder te communiceren is iets wat impact maakt. Kledingmerken, please besef dit!