Het verhaal van Michael Jordan die barrières doorbrak en Jordan Brand oprichtte na een ontmoeting met leidinggevenden van Nike in 1984 begon met grote twijfel van de ster NBA-speler. Hoewel het nu misschien een no-brainer lijkt, was Jordan aanvankelijk nogal aarzelend en wist hij niet zeker of hij wel bij Nike wilde tekenen, omdat adidas toen zijn eerste keuze was. Terwijl zijn eerste deal met Nike hem voor een half decennium en een vast bedrag van 500.000 USD per jaar had, verkochten ze de deal aan Jordan met de belofte dat hij zijn eigen signatuurschoen mocht maken.
Nu, bijna vier decennia later, is het Jordan Brand een van de meest succesvolle schoenen- en kledingmerken in de mode-, sport- en vrijetijdsindustrie. Hoewel Nike verwachtte dat Michael’s Air Jordan 1 in vier jaar tijd slechts 3 miljoen dollar zou opbrengen, bracht hij in de eerste 12 maanden bijna 130 miljoen dollar op. Volgens The Sports Rush brengt het merk Jordan in slechts vijf uur ongeveer 3 miljoen dollar op. In de afgelopen vijf jaar heeft het merk Jordan voor Nike 19 miljard dollar opgebracht.
Hoewel het merk bijna 20 miljard dollar opbrengt, ontvangt Michael slechts 5% van het merk. In 2020 werd gemeld dat het contract van Jordan hem 1,3 miljard dollar van Nike opleverde, het meeste dat een atleet van Nike heeft verdiend. In zijn voetsporen treedt een andere NBA-speler aller tijden, die stappen zet voor Nike. LeBron James is nu meer dan 1 miljard USD waard en het is veilig om te zeggen dat het partnerschap tussen Nike en James mettertijd zal blijven bloeien.