In dit interview gaan we in gesprek met Jurriën, een enthousiaste en geëngageerde Gen Z’er, over zijn visie op duurzaamheid op scholen. Jurriën is al geruime tijd bezig met duurzaamheid en heeft een passie voor het creëren van een groenere toekomst. Hij deelt zijn gedachten en kritische inzichten over hoe scholen omgaan met dit belangrijke onderwerp en waarom hij van mening is dat er meer moet gebeuren.
Interviewer: Bedankt dat je de tijd neemt om met ons te praten, Jurriën. Laten we meteen beginnen. Hoe denk jij over de manier waarop scholen omgaan met duurzaamheid?
Jurriën: Graag gedaan! Het is een belangrijk onderwerp waar ik graag over praat. Ik ben van mening dat scholen over het algemeen te weinig aandacht besteden aan duurzaamheid. Ja, er zijn hier en daar wat initiatieven, maar het voelt vaak als een randverschijnsel in plaats van een integraal onderdeel van het onderwijs. Scholen zouden duurzaamheid een veel prominentere plek moeten geven in hun curriculum.
Interviewer: Kun je wat voorbeelden geven van wat scholen momenteel doen op het gebied van duurzaamheid en waarom je denkt dat dit niet voldoende is?
Jurriën: Natuurlijk. Sommige scholen organiseren af en toe een duurzaamheidsdag of een lezing over het onderwerp, wat op zichzelf een goed begin is. Maar dat is vaak niet genoeg. Duurzaamheid zou verweven moeten zijn in alle aspecten van het onderwijs, van de lesstof tot de dagelijkse gang van zaken op school. Ik denk dat scholen duurzaamheid serieuzer moeten nemen door het op te nemen in hun vakken en projecten.
Interviewer: Dat klinkt zeker als een goede aanpak. Wat voor soort duurzaamheidsonderwerpen zou je graag behandeld zien op scholen?
Jurriën: Er zijn zoveel relevante onderwerpen die scholen kunnen behandelen. Bijvoorbeeld, het belang van hernieuwbare energie en de impact van fossiele brandstoffen op het milieu. Of het belang van afvalbeheer en recycling om de plasticvervuiling tegen te gaan. Ook zou aandacht voor duurzame landbouw en voeding goed zijn, aangezien voedselverspilling en de intensieve veeteelt grote problemen zijn. Het gaat erom dat jongeren bewust worden gemaakt van hun eigen gedrag en de gevolgen daarvan voor de planeet.
Interviewer: Dat zijn inderdaad cruciale onderwerpen. Wat denk je dat de voordelen zouden zijn als scholen meer aandacht besteden aan duurzaamheid?
Jurriën: Als duurzaamheid een centraal thema wordt in het onderwijs, zal dit jongeren bewust maken van de urgentie van het probleem. Het zal hen aanmoedigen om duurzame gewoonten aan te nemen en actief bij te dragen aan een groenere toekomst. Bovendien zal het jongeren inspireren om zelf initiatief te nemen en zich in te zetten voor duurzame projecten en activiteiten. Een school die duurzaamheid serieus neemt, kan een inspirerende omgeving creëren waarin jongeren worden aangemoedigd om na te denken over de wereld waarin ze leven en hoe ze positieve veranderingen kunnen teweegbrengen.
Interviewer: Dat klinkt als een geweldig doel! Tot slot, wat zou je scholen willen adviseren om duurzaamheid serieuzer te nemen?
Jurriën: Mijn advies aan scholen zou zijn om duurzaamheid niet te zien als een “optioneel extraatje”, maar als een essentieel onderdeel van het onderwijs. Integreer duurzaamheid in het lesprogramma en moedig leerlingen aan om actief na te denken over hoe ze duurzamere keuzes kunnen maken in hun eigen leven. Organiseer regelmatig activiteiten en projecten rond duurzaamheid en betrek de leerlingen bij het zoeken naar oplossingen voor milieuproblemen. Jongeren zijn de toekomst, en scholen hebben de verantwoordelijkheid om hen voor te bereiden op een wereld die steeds meer vraagt om duurzame denkers en doeners.
Interviewer: Heel erg bedankt voor je inzichten, Jurriën! We waarderen je openheid en je passie voor dit belangrijke onderwerp.
Jurriën: Graag gedaan! Het was een plezier om hierover te praten. Ik hoop echt dat scholen meer aandacht gaan besteden aan duurzaamheid, zodat we samen kunnen werken aan een betere en groenere toekomst.
In dit interview hebben we een diepgaande discussie gehad met Jurriën over duurzaamheid op scholen en zijn kritische kijk op de huidige situatie. Zijn visie illustreert de urgentie van het integreren van duurzaamheid in het onderwijs en het belang van het inspireren van jongeren om zich in te zetten voor een groenere toekomst. Het is duidelijk dat Gen Z een drijvende kracht kan zijn voor positieve verandering als scholen hun rol serieus nemen in het bevorderen van duurzaamheidsonderwijs.